Haastattelussa Markku Ojaniemi

Ison Kirjan kampuksella on palailtu arkeen ja luntakin on vihdoin saatu. Tässä vaiheessa, kun vuosi on juuri vaihtunut, useimpien ajatukset suuntaavat vahvasti tulevaisuuteen. Tulevaisuus tuo sanana eri ihmisille eri mielikuvia. Tällä kerralla piipahdamme opettaja Markku Ojaniemen toimistossa ja rajaamme aiheemme lopunaikojen käsittelyyn.

 

Lopunajat ovat osa kristinuskoa

Helluntailaiset on tunnettu tulevaisuuteen liittyvästä odotuksesta, tarkemmin sanottuna Jeesuksen paluun odotuksesta. Markku, määrittääkö tämä eskatologinen odotus edelleen helluntaiherätystä?

 – Ei ehkä niin tiiviisti kuten vaikkapa 70-luvun lopulla, jolloin minä tulin tähän liikkeeseen. Tälle muutokselle on kuitenkin vaikea nimetä yhtä syytä.         

Kuinka tärkeä asia Jeesuksen paluu ja lopunajat ovat kristinuskossa?

– Lopunajat ovat olennainen juttu ja ne kuuluvat kristinuskon kokonaissanomaan. Mutta yksilöuskovalle ei pitäisi käytännön elämän tasolla olla merkitystä, tuleeko Jeesus huomenna vai sadan vuoden päästä. Tarkoitus on, että elellään samalla tavalla tulipa Jeesus koska tahansa, eikä niin, että saadaan viime hetken paniikki kun arvaillaan, että Jeesus tulee aivan pian ja vaikkapa rukoillaan enemmän sen vuoksi.

Markun mielestä se on hyvinkin mahdollista, että Jeesus tulee tänään, mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö hän voisi tehdä eläkesäästösuunnitelmia. Hän muistelee, että 70-luvulla sanottiin, ettei kannattaisi mennä kouluun, koska Jeesus tulee pian. Koulut kannatti kuitenkin käydä.

– Mielestäni Jeesuksen takaisintulemista voisi pitää enemmänkin esillä. En kuitenkaan toivo, että siitä puhuttaisiin pelottavalla tavalla. Useinhan lopunaikoihin sekoitetaan venäläisten tankkien tulo ja muita tapahtumalle vieraita asioita. Jeesuksen takaisintuleminen on kuitenkin Raamatun mukaan positiivinen asia, Jumalan lupausten täyttymys.

    

Tulen pian

Jeesus sanoi tulevansa pian takaisin, samoin opetuslapset odottivat Jeesuksen paluun tapahtuvan omassa lähitulevaisuudessaan. Hänen tulonsa on kestänyt kuitenkin jo yli 2000 vuotta, joten eikö tämä Raamatun ”pian” ole aika ongelmallinen ilmaisu?

– Pian-ilmaisulle on monia erilaisia tulkintoja, eikä tuo ilmaisu ole oman käsitykseni mukaan ongelma. Lisäksi lisäisin, että luultavasti tuon ajan ihmiset käsittivät Jeesuksen ilmestymisen maailmankartalle olevan jo osoitus siitä, että lopunajat ovat nyt päällä. Lopunajat on laajempi käsite, eikä se tarkoita vain Jeesuksen paluuta. Saattoi kuitenkin olla, että varhaiskristityt ajattelivat, että kaikki tapahtuisi samassa rytäkässä, myös Jeesuksen paluu. Heille lopunajat alkoivat siis Jeesuksesta ja maailman aikaa katsottiin laajasti maailman alusta saakka.            

Markun mukaan nykykristityt tarttuvat laajemman kuvan sijaan usein juuri pieniin yksittäisiin sanoihin, esimerkiksi sellaisiin kuin ”pian”.    

– Jeesuksen paluu voi tapahtua periaatteessa koska tahansa, eikä ole semmoista, minkä pitäsi välttämättä tapahtua ennen kuin Jeesus voisi tulla. Tämän vuoksi ei ole ollenkaan kummallista, että erilaisten suurten ilmiöiden ympärille syntyy odotuksia Jeesuksen paluusta, mutta on hankalaa, jos lähdetään hakemaan tarkkoja ajankohtia. 

 

Lyhyesti

Mitä tekisit, jos Jeesus tulisi huomenna? – Ilmoittautuisin Venetsian maratonille, joka on lokakuun lopussa.

Comment

< TAKAISIN